hello world!

this blog is proudly created for the sake of my beloved students..
those who has any problem in their Bahasa Malaysia especially the essay part (Karangan Bahan Rangsangan + Karangan Umum) can simply step here, referring to the way i'm writing..
maybe can give u some idea or even maybe a guidance for u when i am away!

this blog is also meant as a reference for u - novel part! i realize sometimes the notes that have been given not being pasted in your book..so you can even read and perhaps print it out for your own good!

for the beginning i'm sorry should there be any lackness since this is the very 1st education-based blog...
and i'm very proud to announce, the idea came out when i am busy doing the PMR drilling with my 1st PMR babies...

*******************************************************

Wednesday, August 25, 2010

Set 5, Kertas 2 Bahagian B (Kertas Model PMR 1 Visi)











CARA MENJIMATKAN PERBELANJAAN

Masalah kenaikan harga barang yang berpunca daripada kenaikan harga petrol memberi impak yang besar kepada para pengguna di negara kita. Oleh itu, kita perlu mengambil langkah bijak untuk menjimatkan perbelanjaan, bak kata pepatah ‘ingat sebelum kena, jimat sebelum habis’.

Demi menjimatkan perbelanjaan, kita perlu menggunakan kenderaan awam  atau memilih untuk berkongsi kenderaan dengan jiran atau rakan sekerja.  

Selain itu, orang ramai khususnya suri rumah perlu beringat-ingat ketika berbelanja. Mereka juga perlu menyenaraikan barangan yang hendak dibeli  untuk mengelakkan pembaziran.

Budaya makan di luar perlu dikikis, sebaliknya, kita perlu memilih untuk memasak di rumah. Selain daripada memastikan kandungan nutrisi dan kebersihan terjamin, cara ini dapat mengeratkan hubungan sesama ahli keluarga.

Kesimpulannya, menjimatkan perbelanjaan merupakan amalan yang menguntungkan. Oleh itu, elakkan pembaziran untuk menjamin kesejahteraan hidup.



No comments:

Post a Comment